Vastasaapuneet luokkahuoneissa
Maria Ahlholm, Irina Piippo ja Päivi Portaankorva-Koivisto (toim.)
Kustantaja: Vastapaino
Tampere 2024
(paperikirja ilmestynyt 2023)
Esittely
Suomalaiselle kouluinstituutiolle on vielä suhteellisen uutta se, että peruskouluihin tulee vuosittain runsaasti uusia, toisesta maasta muuttaneita oppilaita. He eivät olekaan vain ensimmäistä luokkaa aloittavia seitsemänvuotiaita vaan myös muiden luokka-asteiden oppilaita. Aiemmin muuttoliike on koskettanut lähinnä
pääkaupunkiseutua ja kasvukeskuksia. Nyt suomen opettaminen uutena kielenä koskee opettajia laajasti eri puolilla maata ja erilaisissa oppilaitoksissa.
Vastasaapuneen koulutie alkaa Suomessa yleensä valmistavassa
opetuksessa. Perusopetukseen valmistava opetus kestää yhden lukuvuoden. Termillä vastasaapunut viitataan tässä teoksessa laajempaan kohderyhmään kuin vain valmistavan opetuksen oppilaisiin. Sillä tarkoitetaan noin neljän vuoden sisällä Suomeen muuttanutta oppilasta, jonka äidinkieli ei ole suomi, ruotsi
tai saame. Teoksen aineistot tarjoavat ikkunoita eri-ikäisten ja erilaisista kielitaustoista tulevien vastasaapuneiden opiskeluarkeen. Aineistojen nuorimmat vastasaapuneet ovat seitsemänvuotiaita ja vanhimmat aikuisikäisiä, eri maista
Suomeen muuttaneita.
Vastasaapuneet luokkahuoneissa kokoaa yhteen yhtenäisen joukon tutkimuksia monelta eri kirjoittajalta: kaksitoista vertaisarvioitua alkuperäisartikkelia ja niiden
lomassa neljä koulutuspoliittista näkökulmaa ja neljä käytännöllistä kielipedagogista sovellusesimerkkiä. Kirjan toimittajat ovat eri tieteenaloilta.
376 s.
Saatavuus
Teos on saatavilla
• Kovakantisena paperikirjana, joka ostettavissa Vastapainon nettikaupasta ja muista kirjakaupoista
ISBN 978-952-397-016-8 (painettu kirja)
• Sähkökirjana (ePub 3.0), joka on ostettavissa Vastapainon nettikaupasta
ISBN 978-952-397-093-9 (ePub)
• Open Access -versiona,
ISBN 978-952-397-138-7
(Open Access pdf)
DOI: 10.58181/VP9789523970168
OA-versio on saatavilla osoitteesta:
http://doi.org/10.58181/VP9789523970168
Sisällys
I Teoksen yhteiskunnallinen ja tutkimuksellinen konteksti
Maria Ahlholm, Irina Piippo & Päivi Portaankorva-Koivisto: Johdanto vastasaapuneiden oppilaiden valmistavaan
opetukseen ja monikielisen koulun tutkimukseen 9
Maria Ahlholm & Sirkku Latomaa: Vastasaapuneiden opetus Suomessa: Käytänteet ja ideaalit 35
Jenni Alisaari & Heli Vigren: Koulutuspoliittinen näkökulma: Pohdintoja valmistavan luokan opettajan pätevyydestä 57
Ulla Karvonen: Koulutuspoliittinen näkökulma: Koulunkäynninohjaajan koulutus ja pätevyys 61
Raisa Harju-Autti: Koulutuspoliittinen näkökulma: Kielellisesti tuettu opetus lisäresurssina yläkoulussa 67
Irina Piippo: Mitä ovat kielelliset normit ja ideologiat ja miten ne
ilmenevät luokkahuoneessa? 73
II Uuteen kieleen sosiaalistuminen
Maria Ahlholm & Irina Piippo: Askeleet alkuvaiheen kielenoppimiseen: Esimerkkinä yksi peruslausetyyppi 91
Anni Ratilainen: Struktuurit ja pelillisyys alakoululaisen
uuden kielen oppimisessa 121
Maria Ahlholm, Ninni Lankinen & Salla-Maaria Suuriniemi: Käytännön kielipedagogiikkaa: Luokan aamurutiinit valmistavassa opetuksessa 143
Irina Piippo & Sanna Markkanen: Myöhään alkava lukutaito: Vuorovaikutus polkuna kirjallisiin taitoihin 149
Miina Gustafsson & Maria Ahlholm: Riveissä ja ryhmissä: Miten erilaiset istumajärjestykset vaikuttavat kielenoppimiseen? 179
III Monikielistä matematiikkaa
Päivi Portaankorva-Koivisto: Matematiikan monet kielet 207
Maria Ahlholm & Silja Rajamäki: Käytännön kielipedagogiikkaa: Kielten limittäisyys matematiikan opiskelun tukena 233
Niina Lilja: Matematiikan tiedonalan kielen, oppimisen ja
opettamisen multimodaalisuus 239
Irina Piippo & Ninni Lankinen: Opettaja ja luokan monet kielet: Kuka kontrolloi pulpettipuhetta? 261
Elisa Repo, Niina Kekki & Jenni Alisaari: Käytännön kielipedagogiikkaa: Monikielisen pedagogiikan käytänteitä 285
Maija Jonkka: Oppilaiden kysymykset valmistavan yläkoululuokan matematiikan tunnilla 291
Päivi Portaankorva-Koivisto: Kielitietoista matematiikan
opetusta 311
IV Monikielisen koulun sosiaalinen oikeudenmukaisuus
Anna-Leena Riitaoja & Irina Piippo: Koulun yhdenvertaisuutta rakentamassa 329
Marja Salerto: Käytännön kielipedagogiikkaa: Monikulttuurinen
vuosikalenteri luokassa 363
Maria Ahlholm: Kielipoliittinen näkökulma: Inkluusiopuhe, raha ja vastasaapuneet 367
Kirjoittajat 375
Teos on saanut tukea Helsingin yliopiston kasvatustieteelliseltä tiedekunnalta, Suomen Lähi-idän instituutin säätiöltä ja Koneen Säätiöltä.
Teoksen Open Access -editio on lisensoitu CC BY-NC-ND 4.0 -käyttöluvalla. Voit jakaa avoimen kirjan, mutta sinun on mainittava lähde asianmukaisesti.Et voi käyttää aineistoa kaupallisiin tarkoituksiin, etkä tehdä siihen muutoksia. Tarkastele käyttölupaa osoitteessa:
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.fi